A leginkább támogatandó projekt / a szavazás eredménye

In medias res: Déli Tisza-híd megvalósítása 45%; multimodális központ a Nagyállomás térségében 18%; Szeged-Debrecen gyorsforgalmi út előkészítése 18%.

Magyarázatul: Ezelőtt néhány héttel jelent meg az a szavazási lehetőség – a “Talált pénz…” posztban, “a leginkább támogatandó projekt” címmel -, amely Szegedet illetően régóta tervezett, de meg nem valósult nagyberuházásokról szól. Ígéretünkhöz híven visszatértünk rá, ismertetni és értékelni az eredményeket.

Emlékeztetőül: A szavazási kérdéssel azzal az (egyébként álnaiv) előfeltevéssel éltünk, mintha az ebben az évben még rendelkezésre álló EU költségvetési forrás még szabadon elosztható lenne; vagyis lehetne rá újra pályázni. Hivatalosan annyi a Magyar Közlönyben is megjelent kormányzati döntés, hogy mintegy 1000 Md Ft-nyi pénzt év végéig támogatási szerződésekkel le kell kötni, illetve gazdaságvédelmi akciótervi célokra kell ezt szánni. Ám az erről szóló, portfolio.hu-n megjelent cikk rögzíti azt is, hogy a vonatkozó kormányrendelet valójában a már elindított projektek pótlólagos többlettámogatására, illetve elvileg zöld utat kapott, de forráshiány miatt eddig konkrét támogatásban nem részesült projektek számára nyitja meg a forrást. Több olyan közismerten betervezett szegedi projekt van, amelyik ELVILEG beletartozik az utóbbi csoportba, vagyis a MEGÍGÉRT, vagy tervezéssel MÁR ELINDÍTOTT ígérvényes projektek közé, de valamiért elodázódott a megvalósulás. Így tehát ELVILEG joggal tarthatnak most igényt támogatásra, hisz bármilyen építési nagyberuházás vitathatatlanul gazdaságvédelmi célokat szolgál.

Értékelés_1: Az nem véletlen, hogy a Déli Tisza-híd “győzött”; a jelentős fölény azonban meglepő. De ha belegondolunk, ez is magyarázható. Nemcsak azért, mert városrendezési szinten már vagy 70 éve (!) betervezett objektum; nemcsak azért, mert előkészítő lépések az utóbbi 10-15 évben végre már történtek; nemcsak azért, mert a mobilitás alakulása miatt a városlakók visszajelzései szerint a szükségessége vitathatatlan, elodázása tarthatatlan. Olvasóink közül sokan emlékezhetnek arra, hogy a városi és a megyei(!) önkormányzat által (a 2014-2020 közötti fejlesztési ciklusban) egyaránt kiemeltként deklarált projekt jelentős közfigyelmet kapott annak révén, hogy a legutóbbi választási programokban kiemelt kampánytéma volt; és főként arra, hogy a kormányfő ’17 januárjában személyesen ígérte meg a szegedieknek; ilyen értelemben abszolút ígérvényes. A legutolsó nyilvánosságra került hivatalos információ ebben a témában egy parlamenti interpellációra adott (magyarázkodó-hárító) államtitkári válasz, tavaly decemberről. Ezt és minden mást is értékelve, külön tényfeltáró tanulmány tárhatná fel, hogy megtudjuk, miért is tartunk még mindig ott ebben a témában, ahol. És kioltó hatású lokális politikai versengés helyett – a közös ügyben közös erőt mutatva, ígéreteket számon kérve, új frontvonalat nyitva – agresszív lobbizásra lenne szükség, hiszen tudvalevőleg örökölt módon mindenről a Centrumban döntenek. Ezt remélve bízhatunk abban, hogy a következő EU költségvetési ciklusban mégiscsak megvalósul (?).

Értékelés_2: A holtversenyben második helyen végzett – ugyancsak a 2014-2020 közötti ciklusra betervezett – projektek a “győztes”-hez hasonlóan szintén közlekedési jellegűek, szintén “be voltak ígérve”. A tervezett multimodális közlekedési központ városszerkezetileg összefügg a Déli Tisza-híddal; megvalósítása új parkolóhelyeket, új busz decentrumot jelentene, csökkentené az Indóház téri (és környéki) zsúfoltságot. A Szeged-Debrecen közti gyorsforgalmú út szintén ígérvényes, korábban a lehető legmagasabb szinten megkapta a politikai támogatást. Ám ami egykor szakmailag is vitathatatlan volt, úgy tűnik, ma már nem annyira; mindkettő elodázódott. Előző “lekerült a napirendről”, utóbbi már csak “kiemelt főút” kategória a ’19 márciusában hatályba lépett Országos Területrendezési Tervben. Erre nincs ésszerű magyarázat. E tekintetben is a “Lé határozza meg a Tudatot”? Nem, mert “Lé” mindig van, csak mindig máshova kerül. Pedig ezek a nagyberuházások nem egyszerűen közlekedésről szólnak; megvalósításuk kedvező városi/térségi struktúra-átalakító, térségfejlesztési hatással jár(tak volna?). Mindenesetre a szavazatok visszaigazolják azt, hogy ezek (is) szükségesek.

Értékelés_3. Az eddig nem említett két további – egyébként a szakma szerint szintén fontosnak nyilvánított, előkészítés alatt álló – városi projekt (4-es villamos felújítása és tudományos technológiai park megvalósítása egyaránt 9%-9% szavazatot kapott. Azt mutatja ez az eredmény – az előzőkkel egybevetve -, hogy ezek a beruházások szükségesek ugyan, de mégiscsak kevésbé fontosak (legalábbis a szavazó közvélemény szerint), jól modellezve azt a helyzetet, hogy ha sajnos nem jut mindenre pénz, válasszuk ki a legfontosabbat.

(kiemelt kép forrás: pontterv.hu)

A leginkább támogatandó projekt / a szavazás eredménye” bejegyzéshez egy hozzászólás

Vélemény, hozzászólás?

Adatok megadása vagy bejelentkezés valamelyik ikonnal:

WordPress.com Logo

Hozzászólhat a WordPress.com felhasználói fiók használatával. Kilépés /  Módosítás )

Google kép

Hozzászólhat a Google felhasználói fiók használatával. Kilépés /  Módosítás )

Twitter kép

Hozzászólhat a Twitter felhasználói fiók használatával. Kilépés /  Módosítás )

Facebook kép

Hozzászólhat a Facebook felhasználói fiók használatával. Kilépés /  Módosítás )

Kapcsolódás: %s