Kerékpáros-gyalogos Tisza-híd Szegeden: hol lesz, milyen lesz?

(Firbás Zoltán tagtársunk hírhozó tájékoztatása nyomán.) Megjelent a közbeszerzési értesítőben a szegedi gyalogos- kerékpáros Tisza-híd műszaki tervezési feladat közbeszerzési felhívása a Modern Városok Program keretében. Pontosabban fogalmazva “kerékpáros híd közlekedési vizsgálat, tanulmányterv és megvalósíthatósági tanulmány, valamint részletes környezeti hatásvizsgálat készítése”.

A közbeszerzési tájékoztatás szerint “a tervezés első szakaszában el kell végezni a nyomvonal változatok elemzését és ki kell választani az optimális nyomvonalat. A tervezés második szakaszában el kell végezni a szerkezeti kialakítások elemzését, a kiválasztott szerkezettel és az optimális nyomvonallal ki kell dolgozni a Döntés előkészítő, és a Megvalósíthatósági tanulmánytervet, valamint a Környezeti hatásvizsgálatot.”

Kimondhatjuk, hogy egy, a város életében nagy jelentőségű közlekedési beruházásról van szó. Ugyanakkor a félreértések elkerülése végett fontos leszögezni, hogy ez a kerékpáros-gyalogos híd nem helyettesítheti a Nagykörút folytatásában tervezett “Déli Hidat” (hiszen az közúti és vasúti hídként szerepel), jogszerűen nem is építhető annak szerkezeti/szabályozási terven rögzített nyomvonalában (és nem is lenne logikus településszerkezeti szempontból). Megvalósulása – ha előbb építenék meg – legfeljebb tovább odázhatja a Déli Híd megépítését (minek még egy híd, másra kell költeni a pénzt – lehet majd mondani); ez egy reális veszély.

A város érvényben lévő közlekedésszerkezeti tervlapja rögzíti a gyalogos-kerékpáros “kishidat” (a Kiskörút nyomvonalában, az árvízi emlékműnél). A hatályos szabályozási terv is tartalmazza ezt, a tervezett kerékpárhálózat fontos elemeként .

Nyilván nem véletlenül kért a kiíró városi önkormányzat nyomvonal-változatokat és azok elemzését is (indokolt esetben a fent nevezett településrendezési eszközök módosíthatók). A legfőbb kérdés lehet, hogy a kerékpáros-, vagy a gyalogos funkció kap-e elsőbbséget a kiválasztásnál; ez eltérő nyomvonalat jelenthet. Sőt, más lehet az optimális nyomvonal, ha mindkét funkció azonos súllyal szerepel. Érdekes és izgalmas ez, hisz a (változó) közlekedési hálózat részeként a városfejlődés egy fontos eleméről van szó. Érdemes lenne a nyomvonal-változatokat – és azok értékelését – a “partnerség” jegyében, a döntéselőkészítés részeként bemutatni a helyi társadalomnak (persze, nem népszavazásról van szó, természetesen a szakma véleménye elsődleges kell legyen). És a fentiek jegyében – ha már nem építészeti tervpályázat alapozza meg a több szempontból legjobb terv kiválasztását -, a második tervezési fázist követően az építészeti-műszaki tervváltozatok prezentálása is fontos lenne, még a végső döntés előtt.

Az alábbi képeken a közelmúltban megvalósult-, illetve megvalósítani tervezett hazai gyalogos-kerékpáros hidak láthatók. (Kiemelt fotó: Szeged város szerkezeti terve, területfelhasználási tervlap kivonata).

Mottó helyett: Ez az urbanisztikai témájú írás nem feltétlenül tükrözi az Egyesület szakmai álláspontját; lehet egyetérteni vele vagy vitatni, akár gondolatban, akár valóságosan is; erről is szól, erről is szólhat ez a blog.

A Baján megépült gyalogos-kerékpáros híd a Sugovica fölött (444.hu, fotó Balogh Zoltán MTI)
A Győrben megépült gyalogos-kerékpáros híd a közút felett
(magyarepitok.hu, fotó Krizsán Csaba MTI)
A Szolnokon megvalósult gyalogos-kerékpáros híd a Tisza felett
(fotó: Derzsi E Andor wikipedia.hu licenc)
A Poroszló és Tiszafüred közötti épülő kerékpárút Tisza-hídja (magyarepitok.hu, fotó Czeglédi Zsolt MTI)
A Dunakilitin tervezett gyalogos-kerékpáros híd (fotó: dunakiliti.hu)

Kerékpáros-gyalogos Tisza-híd Szegeden: hol lesz, milyen lesz?” bejegyzéshez egy hozzászólás

Vélemény, hozzászólás?

Adatok megadása vagy bejelentkezés valamelyik ikonnal:

WordPress.com Logo

Hozzászólhat a WordPress.com felhasználói fiók használatával. Kilépés /  Módosítás )

Google kép

Hozzászólhat a Google felhasználói fiók használatával. Kilépés /  Módosítás )

Twitter kép

Hozzászólhat a Twitter felhasználói fiók használatával. Kilépés /  Módosítás )

Facebook kép

Hozzászólhat a Facebook felhasználói fiók használatával. Kilépés /  Módosítás )

Kapcsolódás: %s