A Liget futókör születése

Szegeden, az Erzsébet Ligetben megépült futókör ötlete több évre nyúlik vissza. Kicsit hasonló, mint az egykori első szegedi, Csillag téri körforgalom létrejötte, ahol közlekedési szakemberek évekig képviselték annak reális ötletét, és a megvalósítás döntése is az induló tanulmánytervet követő két évvel indulhatott csak el.

A futókör ötlete pedig egyszerű dolgokra épült. Komoly futókör a városban eddig nem volt, pedig egy-egy futóversenyen több ezer futó vesz részt, ez akkoriban is meghaladta a 4 ezres értéket. A Liget nem csak egy kivételes helyszín mindenféle rekreációs tevékenységre, így jó alap a futásra is, hanem elhelyezkedése révén kiemelt találkozási hely a városban, Szeged-Újszeged határán.

A tervezést az alábbiakban ismertetett koncepció alapozta meg, mely a több éves ötletből akkor került papírra (2015), amikor reális lehetőség mutatkozott a Liget felújítására, s benne egy futókör megépítésére. Ezt a koncepciót használták fel a tervezők, s az alábbi írás ezt mutatja be. A dőlt betűs részek a koncepción túli – a megvalósulás és a rövid eddigi használat alapján tett – kiegészítő megállapítások.

Alapelvek, alapvetések

„Négy évszak, 24 óra” – lényegében minden időben és időszakban használhatónak kell lennie. Az igen egyszerű megfogalmazás meghatározza a lehetséges borítást. Adná magát a megoldás, hogy valami természetes anyag (pl. mulcs) adjon felületet a futásnak (ahogyan az konkrétan el is hangzott), de tudomásul kell venni, hogy egy legalább 1,5 km-es körben elegendő, ha csak mondjuk 2 m felázik a borításból, amivel az egész kör használhatatlan lesz, hiszen meghiúsul a kör teljesítése.

A futókör anyaga optimálisan a műanyag (pl. rekortán). A konkrét anyag kiválasztásában figyelni kell az összetett használatra! A várható koncentrált igénybe vétel mellett a műanyag felületen kívül más nem nagyon képzelhető el. A 24 óra magával hozza a megfelelő világítás igényét, illetve vele együtt a biztonságot jelentő kamera rendszert. Ez mindenképpen drága, de elengedhetetlen. A rövid használat tapasztalata visszaigazolta, hogy létezik az a futó-fajta, aki az éjszaka közepén indul neki, lásd mondjuk a szomszédos kollégiumok lakói.

A lehetséges felhasználói spektrum nagyon széles, mivel a teljesen amatőr futóktól a profi atlétákig terjed. (Ehhez hozzájárul az a tény is, hogy Szegeden nincs profi, 400 m-es műanyag futópálya.) Az így nevesíthető célcsoport több mint tízezer főre tehető, egy-egy hétvégi napon akár ezres nagyságrendű igénybe vételre lehet számítani.

Az indokolt sávszélesség az, amin két futó egymás mellett el tud haladni. Egyrészt ugyanis sokan futnak egymás mellett, másrészt rendszeresen előznek is. Ugyan egy keskenyebb sávval sokkal alacsonyabb költséggel lehet a futópályát megépíteni, de használati értéke rendkívül nagyot esik. Tekintve hogy egyes helyeken várhatóan a futó és gyalogos egymás mellettiséget is kezelni kell, így ez ebben a megközelítésben is lényeges lehet. Sajnos e tekintetben a hazai példák igen spórolós megoldásokat jelentenek, amin túl kell lépni.

A pálya hossza és vonalvezetése

Fontos, hogy minél hosszabb pálya alakuljon ki. Szerencsére a Ligetben most is megtalálható utakat, ösvényeket követni lehet, ami jó esély egy kellemes vonalvezetés kialakítására.

Autóktól távol. A futókör nyomvonalát – lehetőség szerint – távol kell tartani a külső sávtól, ahol közvetlen kapcsolat lehetne az autó közlekedéssel (különösen a Temesvári krt.).

A vonalvezetésnél ügyelni kell a kanyarok kialakítására, vagyis a derékszögű kanyart – lehetőség szerint – el kell kerülni.

Problémát fog jelenteni az átvezetések megoldása, amiben lehet kompromisszumokat kötni. A futók egy ilyen kör esetében hajlandóak azt tolerálni, hogy nem egy sztrádát kapnak maguknak. A kiugró elemeket ugyanakkor el kell kerülni! Ugyancsak figyelni kellene a középső sétány melletti lejtő-emelkedő megoldásra!

A megvalósult kör 1500 m, ami éppen elég arra, hogy a futók akár egy, akár több kört élvezetesen teljesíthessenek, s ezt elégnek is találják, valamint teljesítményüket jól mérhessék. Nyomvonala úgy követi a korábbi utakat, hogy figyelembe veszi a természeti adottságokat is. Szélessége nem standard, van ahol keskenyebb, mert óvni kellett a fákat. Ez azonban a futónak nem feltétlenül jelent problémát, mert azt megismerve úgy osztja be iramát, hogy mondjuk ne oda essen a várható előzés.

További feltételek

Láthatóság, biztonság. A futókört (lásd még a 24 órás alapelvet) mindenképpen ki kell világítani, s kamera rendszerrel ellátni. Felmerülhet a futófelület fény-aktív felülettel való bevonása, de ezt esti környezetben ki kell próbálni, nem zavaró-e!

Fokozottan kell ügyelni a karbantartásra, beleértve a felület tisztán tartását (lásd őszi levélhullás). Ez egyébként balesetveszélyes is lehet, mert csúszhat.

Találkozási pontok kialakítása. Lényeges elem, ugyanakkor jók a feltételek. A meglévő kerékpáros központ a maga infrastruktúrájával nagyon jó lehetőséget kínál, ami vitalizálja is a jelenlegi használati szinthez képest, egyben azt is magával hozza, hogy a játékkertbe be kell vezetni a futókört. A találkozási pontok magukhoz húzhatnak további funkciókat (lásd vendéglátás). Örömteli, hogy a megnyitás után hiányzó WC is megnyílt. Annak megfelelő színvonalon történő üzemeltetése nagyban a használó közösségen múlik.

Kerékpárosok kezelése. Kritikus lehet, mivel a kerékpározás alapvetően „nem barátja” a futásnak. Egyrészt eleve nem szabad ráengedni, másrészt nem is indokolt közelsége, amennyiben a Ligetben és a szélén a kerékpáros forgalom megoldható.

Érdemes átgondolni wifi telepítését, akár csak az ún. találkozási pontokra (a futókör smartosítása). Ma ugyanis az okos telefonok szinte elengedhetetlen eszközei a futóknak, teljesítményük méréséhez és dokumentálásához. A találkozási pontokba telepített wifi gyors és erőteljes kommunikációs lehetőségével nagy komfortot ad.

A tervezés során készült kiegészítés a gimnasztika funkciókat írta le (lásd még találkozási pontok), amelyekből több helyszín is kialakult, s ami az eddigi tapasztalatok szerint tovább bővítette a használati lehetőségeket, további látogatókat vonzva a Ligetbe.

Ahogy a Csillag téri körforgalom pozitív példája egy nagyobb szabású körforgalom fejlesztési programot indukált, jó hallani, hogy további futó helyek tervezése folyik, s különösen pedig, hogy remélhetően a profik is megfelelő pályához juthatnak, akár két helyen is.

Susányi Tamás

(fotók: Susányi Tamás, illetve kiemelt kép szegedvaros.hu)

Reklámok

Vélemény, hozzászólás?

Adatok megadása vagy bejelentkezés valamelyik ikonnal:

WordPress.com Logo

Hozzászólhat a WordPress.com felhasználói fiók használatával. Kilépés /  Módosítás )

Google kép

Hozzászólhat a Google felhasználói fiók használatával. Kilépés /  Módosítás )

Twitter kép

Hozzászólhat a Twitter felhasználói fiók használatával. Kilépés /  Módosítás )

Facebook kép

Hozzászólhat a Facebook felhasználói fiók használatával. Kilépés /  Módosítás )

Kapcsolódás: %s