Olimpia Budapest 2024 ?

budapest2024-3-660x371Médiahír: Helyi népszavazás érdekében aláírásgyűjtést kezd a Momentum Mozgalom, miután a Fővárosi Választási Bizottság zöld utat adott kezdeményezésüknek a népszavazási törvény alapján, a 2024. évi olimpia megrendezésére vonatkozóan. Ez elsődlegesen  URBANISZTIKAI KÉRDÉS, hiszen3000 milliárd forint fejlesztésre szánt közpénz térbeli koncentrációjáról – illetve tőke koncentrációról – van szó. Vulgárisan fogalmazva: meddig nehezedjen a vízfej?  Tavalyi nagyváradi előadásom – Konvergencia helyett divergencia címmel – tulajdonképpen erről szólt (lásd itt diákon),  Tudvalevő, hogy fontos kritérium a társadalmi fogadtatás mikéntje, ezt is vizsgálja a megrendezést odaitélő BB. Mindenesetre,  a Pwc által készített 1372 oldalas megvalósítási tanulmány igen tanulságos olvasmány (amely  egyébként profi módon van összeállítva) : http://olimpia.hu/images/bp2024/PwC_Olimpiai%20Megvalosithatosagi%20tanulmany_2015_junius_vegleges.pdf . Az ebből való kivonat a költségeket részletezi, ebből kiderül, hogy az EU-s térségfejlesztési pénzek jelentős felhasználásáról lenne szó:

„A 2024-es olimpia megrendezéséhez szükséges infrastrukturális fejlesztések, valamint létesítmények 2015-2025-ös időszaki költsége 1.043 Mrd Ft.
Idegenforgalom 2 Mrd Ft
Környezetvédelem 65 Mrd Ft
Közlekedés 28 Mrd Ft
Olimpiai falu, médiafalvak 570 Mrd Ft
Médiaközpontok 72 Mrd Ft
Sportlétesítmények 258 Mrd Ft
Városrehabilitáció 48 Mrd Ft

Az olimpiai fejlesztések költségét (1.043 Mrd Ft) 299 milliárd Ft-tal csökkentik ezen fejlesztésekkel létrehozott javaknak az olimpia utáni részbeni értékesítéséből származó bevételei, így a bevételeket is figyelembe véve 744 Mrd forint költséget jelentenek az olimpiai fejlesztések 2015 és 2030 között.

Az olimpiai fejlesztéseken felül, még azonosítottunk 2.070 Mrd Ft értékű nem olimpiai, vagyis alapeseti és előrehozott projektet, amelyet a város és az ország egyébként is tervez, de megvalósulásuk szükséges a sikeres rendezéshez.
Az összes alapeseti, előrehozott és olimpiai projektek költségének 63%-a fővárosi fejlesztés, míg 37%-os részesedést képviselnek az országos fejlesztések.
Fővárosi közösségi közlekedés fejlesztés (forrás: IKOP) 599 Mrd Ft
Országos közúthálózat fejlesztés (forrás: IKOP, CEF) 489 Mrd Ft
Országos vasúthálózat fejlesztés (forrás: IKOP, CEF) 636 Mrd Ft
Városrehabilitáció és forgalomcsillapítás (forrás: VEKOP) 61 Mrd Ft
Környezetvédelem és kármentesítés (forrás: KEHOP) 68 Mrd Ft
Az infrastruktúrális beruházásokhoz rendelkezésre áll 1200 Mrd Ft Eu-s támogatás, viszont az olimpia miatt  ebből csak 900 Mrd Ft köthető le, így a fennmaradó forrásigény 900 Mrd Ft amit a költségvetésből kell állni. Tehát elmondható hogy az önköltség kb. 1650 Mrd Ft lenne, míg az eu-s támogatás 900 Mrd Ft.”
A tanulmány hozzáteszi, hogy az olimpia rendezésének elnyerését követő három évben (2018-2020.) évente kb. 200 Mrd Ft állami forrás felhasználását igényli. 2021-ben a projektek állami finanszírozása  már megközelíti a 300 Mrd Ft-ot és 2022-2023-ban meg is haladja azt.

Közreadá: NagyImre

Reklámok

Olimpia Budapest 2024 ?” bejegyzéshez egy hozzászólás

  1. Az olimpia pályázat nem (csak) a sportról szól; valójában egy olyan megaprojekt, ami nem lehet a főváros belügye.
    A nemzeti büdzsé lenyúlása önmagában is problematikus, hisz erőteljes térbeli tőkekoncentrációt jelentene, tovább dinamizálva a relatíve túlfejlett régiót, a fejletlenebb térségektől vonva el erőforrásokat, szembe menve az EU területi politikájával. Jelentős mértékű uniós pénz felhasználásáról van szó (900 Md forint), ezt a tanulmány jóhiszeműen? megelőlegezi. El van hallgatva, hogy az EU területi politikájának célja az európai régiók fejlettségi szintje közötti különbségek enyhítésének támogatása és a leghátrányosabb helyzetű régiók elmaradottságának csökkentése (az ún. Európai Regionális Fejlesztési Alap felhasználásával), továbbá a gazdasági és társadalmi egyenlőtlenségek enyhítése, valamint a fenntartható fejlődés előmozdítása (az ún. Kohéziós Alap felhasználásával). Az ellentmondás szembetűnő, minimum kétséges a támogatások odaítélése; ez volt az M4 metró megaprojekt elkent problémája is (anno véletlenül kiszivárgott a médiába, hogy az ideküldött EU-biztos kifogásolta, hogy ez a pénz a vidéki nagyvárosok közlekedésfejlesztését illetné).

    Kedvelés

    Válasz

Vélemény, hozzászólás?

Adatok megadása vagy bejelentkezés valamelyik ikonnal:

WordPress.com Logo

Hozzászólhat a WordPress.com felhasználói fiók használatával. Kilépés / Módosítás )

Twitter kép

Hozzászólhat a Twitter felhasználói fiók használatával. Kilépés / Módosítás )

Facebook kép

Hozzászólhat a Facebook felhasználói fiók használatával. Kilépés / Módosítás )

Google+ kép

Hozzászólhat a Google+ felhasználói fiók használatával. Kilépés / Módosítás )

Kapcsolódás: %s